03 mar Vad är egentligen okej att skämta om?

 

Hur står det till med jargongen på just din arbetsplats? ?‍?‍?  ?

– Är den rå men hjärtlig? Eller bara hjärtlig? Eller kanske bara rå?

Här kommer mina 9 tips till att skapa ett bra samtalston på DIN arbetsplats:

  1. Utgå alltid från att den du pratar om finns närvarande i rummet. Då är det lättare att inte slänga ut sig hånfulla kommentarer.
  2. Det är ofta lättare att skämta grovt om sig själv än om andra, då finns inte risken att någon tar illa upp. Dessutom tycker vi ofta om när personer bjuder på sig själva.
  3. Förstå att vi är olika som individer, någon kan bli ledsen för saker du inte skulle brytt dig om.
  4. Våga be om ursäkt om det blivit fel. Vi råkar alla slänga ur oss grodor ibland, det viktigaste är att du kan erkänna att det blev fel, be om ursäkt och dra lärdom av det till en annan gång. Ibland hör man att det blir fel så fort det kommit ut ur munnen, stoppa dig då, man får rätta sig själv.
  5. Säg till när du tycker att någon går över gränsen. Det går faktiskt att säga ”Fast det där håller jag inte med om”, ”Jag tycker inte det där var särskilt schysst sagt”, eller ”Jag hör vad du säger men jag håller inte med”.
  6. Det går att skämta om mycket men på ett kärleksfullt sätt, du kan tycka saker är tokiga och roliga utan att låta respektlös. Tonen är viktig!
  7. Ha en diskussion på arbetsplatsen med medarbetarna, antingen utifrån en öppen fråga ”Vad tycker du är okej eller inte okej att säga i fikarummet?” eller med hjälp av frågekort och färdiga exempel. Ofta får man höra att jargongen är rå men hjärtlig – men vad betyder det egentligen? Var går gränsen?
  8. Var tydlig från ledningens sida hur ni vill att kulturen på arbetsplatsen ska vara. Om ni saknar tydlig och välkänd värdegrund så har medarbetarna inget att förhålla sig till.
  9. Lead by example! Dina medarbetare tolkar ditt beteende som ett riktmärke för vad som är tillåtet och önskvärt beteende på arbetsplatsen. Var en förebild – visa att det går att vara rolig utan att det sker på någon annans bekostnad.

 

Detta inlägg kommer från mitt nyhetsbrev Jämställdhetstipset. Vill du prenumerera på nyhetsbrevet och få tips direkt till din inkorg? Fyll då i din mejladress här.